Lege nr. 121 din 29 Mai 2015 Lege privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 79/2014 pentru modificarea şi completarea Legii contabilităţii nr. 82/1991
- Legea nr. 121/2015 adoptă OG nr. 79/2014 privind modificarea Legii contabilității, Legea nr. 82/1991 republicată cu modificări.
- Față de textul inițial al ordonanței nu am identificat modificări semnificative ci am identificat câteva precizări și reformulări ale temeiului precedent.
- Să le parcurgem:
- Persoanele fizice ce desfășoară activități producătoare de venituri ale căror venituri se determină în sistem real au obligația să țină contabilitatea. Aceste persoane pot conduce contabilitatea în partidă simplă sau pot conduce contabilitate în partidă dublă, similar societăților, dacă reglementările fiscale nu interzic acest fapt în mod expres.
- Noutatea constă în faptul că legiuitorul definește mai exact persoanele ce conduc acest tip de contabilitate, respectiv cele ce realizează venituri impozitate conform Codului fiscal pentru care veniturile se determină în sistem real.
- Anterior, printr-o interpretare cu rea voință s-ar fi putut înțelege că orice persoană – inclusiv salariații ce realizează venituri impozabile conform Codului fiscal – ar fi avut obligația conducerii contabilității pentru aceste venituri.
- Conducerea contabilității se realizează în compartimente distincte, conduse de directorul economic, contabilul șef sau o altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcție.
- Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare și să aibă atribuții privind conducerea contabilității.
- Legea aduce clarificarea noțiunii de persoană împuternicită ca fiind o persoană angajată în condițiile legii, având desigur studii superioare economice și atribuții în domeniul conducerii contabilității.
- În esență, cei ce conduc contabilitatea trebuie să fie angajați ai entității, în condițiile legii.
- Desigur, contabilitatea poate fi condusă și în mod externalizat de persoane membre CECCAR.
- În cazul în care o entitate face parte dintr-un grup de societăți pentru care este obligatorie consolidarea conturilor de către societatea mamă, aceasta poate să prezinte un singur raport de audit dacă situațiile individuale sunt aprobate concomitent cu situațiile financiare consolidate.
- Aceeași situație se aplică și la raportul administratorilor.
- Legea nr. 120/2015 reprezintă o noutate a ultimilor ani, respectiv se reglementează facilități fiscale în favoarea unor persoane fizice ce au calitatea de investitori individuali business angels. Aceste persoane devin investitori business angels dacă achiziționează părți sociale în microîntreprinderi și întreprinderi mici în conceptul Legii nr. 346/2004.
- O persoană fizică poate să investească între 3.000 și 200.000 euro prin transfer bancar în contul societății emitente de părți sociale.
- Procentul maxim pe care îl poate deține o astfel de persoană este de 49% din capitalul social al societății în cauză.
- Se impune ca persoana fizică să aibă un caracter corect din punct de vedere fiscal și juridic respectiv să nu aibă fapte înscrise în cazierul fiscal ori această persoană să nu fi fost condamnată pentru infracțiuni în domeniul economic, cum ar fi infracțiuni de fals, corupție, delapidare etc.
- Care sunt facilitățile fiscale de care poate beneficia un investitor business angels? Legea prevede următoarele facilități fiscale:
– se acordă scutire la impozitul pe dividendele cuvenite părților sociale achiziționate pentru o perioadă de 3 ani calculați de la data achiziției părților sociale.
– dacă investitorul păstrează părțile sociale o perioadă mai mare de 3 ani, la cesiunea părților sociale ulterioară acestei perioade va beneficia de scutire la impozitul pe venitul din transferul părților sociale.
- Pentru a se putea acorda aceste facilități trebuie îndeplinite cumulativ următoarele condiții:
– investitorul nu înstrăinează părțile sociale achiziționate minim 3 ani de la data achiziție. În caz contrar trebuie plătit impozitul pe dividende pentru care s-a beneficiat de scutire, la care se adaugă penalități și dobânzi de întârziere;
– în actul constitutiv se va prevedea că distribuirea dividendelor se efectuează proporțional cu cota de deținere a părților sociale iar deciziile privind planul de afaceri și investiții se vor lua cu acordul tuturor asociaților;
– dacă s-a primit o primă de emisiune, aceasta nu trebuie să se repartizeze către asociați cel puțin 3 ani de la achiziția părților sociale ale investitorului;
– de la data efectuării investiției, societatea ale cărei părți sociale sunt achiziționate nu trebuie să aibe datorii către bugetul general consolidat;
- Poate face obiectul investiției orice tip de societate cu excepția celor ce își desfășoară activitatea în domeniul:
- bancar;
- jocurilor de noroc și pariuri;
- consultanță în orice domeniu;
- dezolvare imobiliară;
- asigurare-reasigurare;
- producție oțel/ cărbune/ nave fluviale/ armament/ tutun/ alcool/ substanțe psihotrope.
Comentarii
Nici un comentariu până acum